Při výběru kočárku do letadla jsme brali v potaz nejen jeho hmotnost a skladnost, ale mnoho dalších faktorů níže. Připravila jsem pro vás i tabulku s porovnáním vybraných sporťáků i golfových kočárků. Osobní zkušenost z cest letadlem mám se dvěma kočárky – Cybex Orfeo a Jool Aer+. Zúčastněte se soutěže o kočárek Joolz Aer+, stačí si koupit náš kurz Letadlem s dětmi a automaticky vás zařadím do losovačky na konci ledna 2025!
Nejdřív je třeba si vyjasnit pojmy. Kočárek do letadla je takový kočárek, který splňuje rozměry příručního zavazadla dané aerolinky. Pouze takový vám na palubu letadla vezmou. Ale je v tom háček: Aerolinka vám nikdy negarantuje, že vám kočárek až na palubu vezme. Například když je vyprodáno a očekává se hodně zavazadel. Některé letecké společnosti rovnou píšou, že kočárek musíte odevzdat před letadlem.
To ale vůbec nemusí být problém. Kočárek odevzdáte při nástupu do letadla (u gate nebo přímo u letadla) a pracovníci letiště ho dají do zavazadlového prostoru. Po příletu vám ho vyndají buď ještě u letadla nebo pak na páse se zavazadly či nadrozměrných zavazadlech. Poletíte s Ryanair? Přečtěte si, jak je to s kočárkem u Ryanair.
Nebo si můžete kočárek nechat odbavit a miminko mít posléze v nosítku nebo batole/větší dítko posadit do letištního kočárku. Víc o tom v našem kurzu včetně návodu krok za krokem. Erární kočárky bývají na většině letišť k dispozici. Pokud ale stále trváte na tom vzít si kočárek až na palubu letadla, čtěte dále.
Cestovní kočárek do letadla – srovnání
V tomto přehledu cestovních kočárků najdete jejich rozměry ve složeném stavu, váhu a orientační cenu. Vybrala jsem asi nejznámnější kočárky do letadla jako Cybex Orfeo, Joolz Aer+ – recenze ZDE, Joie, Bugaboo Butterfly, Babyzen YOYO a další. U Cybexu krom modelu Orfeo se do letadla dá vzít i Coya nebo Libelle. Napište mi do komentářů pod článek, pro který kočárek jste se nakonec rozhodli a proč – děkuji!
Kočárek do letadla | Rozměry složeného kočárku | Váha | Orientační cena |
Cybex Orfeo | 52.5 × 47.5 × 15.5 cm | 6,3 kg | 7 990 Kč |
Britax Romer B-Agile R | 57 × 65 × 32 cm | 11,6 kg | 6 490 Kč |
Babyzen YOYO | 52 × 44 × 18 cm | 6,2 – 6,6 kg | 9 599 Kč |
Joolz Aer+ – recenze ZDE | 53,5 × 45 × 21,5 cm | 6 kg | 9 699 Kč |
Hauck Travel N Care | 58 × 50 × 34 cm | 6,85 kg | 3 490 Kč |
Bugaboo Butterfly | 54 × 45 × 23 cm | 7,3 kg | 11 699 Kč |
Inglesina Quid2 | 58 × 46,5 × 19 cm | 5,9 kg | 6 990 Kč |
Maxi Cosi Leona | 55 × 45 × 32 cm | 7,9 kg | 9 490 Kč |
Hamilton R1 | 66 × 49 × 30 cm | 5,93 kg | 6 990 Kč |
Cybex Eezy S Twist+ 2 | 68 × 47,5 × 30,5 cm | 8,6 kg | 8 990 Kč |
Easywalker Jackey | 56 × 47 × 26 cm | 7,5 kg | 7 690 Kč |
Joie Pact | 56,5 × 52,5 × 24 cm | 6 kg | 4 199 Kč |
Jak vybrat kočárek do letadla
1. Rozměry kočárku
Splňuje rozměry příručního zavazadla? Povolená zavazadla na palubu letadla se liší aerolinka od aerolinky, a tak si nejdřív ujasněte, s kým nejčastěji létáte – Ryanair? Smartwings? V mém článku o příručních kufrech najdete přehlednou tabulku limitů zavazadel do letadla. S tímto rozměrem pak porovnejte rozměr kočárku, který zvažujete koupit – viz tabulka výše.
2. Hmotnost kočárku
Hraje velkou roli, zejména pokud cestujete s dětmi sám/sama. Protože mít dítě v nosítku – na ruce a k tomu doázat uložit kočárek v letadle do prostoru nad hlavou, to bude chtít hodně koordinace a síly. Cestovní kočárky do letadla nejčastěji váží kolem 6-8 kg, opět viz tabulka výše.
3. Odolnost kočárku
Dřív jsem měla předsudky před plastovými kočárky, dnes už nemám. Nicméně tohle nejvíc posoudíte, když si kočárky zajedete někam osahat. Vydrží jeho konstrukce manipulaci na letišti a používání v destinaci (drsný povrch)? Existují i lehké cestovní golfky s kovovou konstrukcí.
4. Způsob skládání
Tady vidím zásadní rozdíl mezi golfky a sportovními kočárky s jednodílným madlem. Golfky totiž těžko zvládnete řídit jednou rukou, což se zejména když máte víc dětí, velice hodí (jednou rukou vedu kočárek, za druhou dítě). Golfky ale zase jednodušeji složíte. Naštěstí kočárky výše v seznamu se dají lehce složit jednou rukou i přesto, že to nejsou golfky. Například Cybex Orfeo na pohodičku. Kočárek totiž budete potřebovat složit před nástupem do letadla.
5. Maximální nosnost
Kočárek na cesty a do letadla by měl chvíli vydržet, ať nekupujete co rok nový. Tady je to naštěstí u většiny kočárků dobrý – mívají nosnost do cca 20-22 kg, to ani náš téměř čtyřletý syn nemá a to už v kočárku nejezdí (krom toho, když ho spícího potřebujeme z auta převézt do postele, tak kočárek mladšího syna poslouží).
6. Poloha vleže
Hodně se to mezi maminkami řeší – že by kočárek měl být do úplného lehu. Tady dejte pozor, že úplný leh nabízí jen minimum cestovních kočárků, ty jsou totiž nejčastěji do takového “skorolehu”, i když vám v popisu produktu budou tvrdit něco jiného. Nám ten skoroleh stačí – dítě v něm spí spíš míň, max. 2h v kuse jednou denně, když jsme na cestách. Je to můj soukromý názor a úplné miminko jsme na cestách vozili v korbičce.
7. Velikost koleček
Kočárky do letadla mívají malá kolečka, to by asi ani jinak nešlo. I tak se jejich velikost napříč nabídkou liší. Já z nich měla obavy, ale pak jsem zjistila, že to není tak hrozný. Problémem mohou být kočičí kostky ve městě nebo větší kameny na pláži – na Korfu jsme holt kočárek sem tam přeš větší kameny přenesli – nízká váha cestovních kočárků vyváží nevýhodu malých koleček – je menší problém je přenést.
7. Stínění a ochrana proti větru
Za mě důležité se ujistit, zda je clona kočárku dostatečně velká a ideálně se dá rozepnutím ještě natáhnout pro případ, že dítě spí v poloze vleže a svítí mu do kočárku sluníčko nebo fouká vítr. Na hluboký kočárek jsme dokopili vázací sluneční clonu, ta se ale u sporťáku hůř přidělává a je nepraktická.
8. Větrání
Zkontrolujte, zda má clona kočárku nějakou síťovanou část, díky které by šlo v kočárku “větrat” – aby tam proudil vzduch, a vaše dítko by se tam nezapařilo. Když jsme tuto vlastnost při výběru kočárku na cesty zkoumali, tak jí oplývalo minimum sporťáků. Berte to tedy jako příjemný bonus. Na rozdíl od kočárku Cybex Orfeo má Joolz Aer+ ve stříšce síťky hned dvě.
Jaký kočárek do letadla?
Tuto otázku jsme si kladli od samého narození prvního syna. U prvního syna jsme si na první let pořídili odlehčenou cestovní verzi korbičky, ale posléze jsme létali přímo s naším hlavním kočárkem. Když vyrostl, pořídili jsme z druhé ruky golfky Icoo pro jejich kovovou konstrukci (vysoká odolnost) a odevzdávali je u letadla. Nepoužívali jsme žádný vak, ani obal.
U druhého syna jsme nejdřív létali opět s naší hlavní korbičkou – jednou jsme si ji vzali až k letadlu, ale přišlo nám moc práce ji pak u letadla skládat a balit do vaku (to už jsme vaky používali). A tak jsme ji častěji odbavovali. Když malý přešel do sporťáku, začali jsme létat s cestovním kočárkem Cybex Orfeo. V našem kurzu se mmj. dozvíte i to, jak kočárek přepravit letadlem (postup krok za krokem, možnosti a jejich výhody).
Kočárek na palubu – na co pozor?
I když váš cestovní kočárek splňuje rozměry příručního zavazadla, může se stát, že vám ho na palubu nedovolí vzít a budou chtít, abyste ho před letadlem odevzdali do zavazadlového prostoru. Pokud máte obavy a chcete mít jistotu, že vám kočárek projde až na palubu letadla, zabalte ho do vaku ještě předtím, než dorazíte ke gate, a prohlaste ho za příruční zavazadlo – nikdo nemusí vědět, že uvnitř je kočárek. Přijdete tím ale o vaše příruční zavazadlo.
Kočárek do podpalubí odevzdávejte vždy ve vaku, některé aerolinky mají totiž v podmínkách, že nenesou zodpovědnost za poškození kočárků, které nebyly zabalené. na druhou stranu vás chci uklidnit – máme za sebou několik desítek letů a nikdy nám kočárek nepoškodili.
Mějte klidný let a pro jistotu si nastudujte našich 11 tipů, jak s dětmi letadlo zvládnout a Co sbalit miminku do příručního zavazadla.
Cestovat jsem začala po maturitě v roce 2005, studovala jsem na Novém Zélandu, žila na Maltě, Madeiře, v Bretani a v Portu. Mluvím anglicky, francouzsky, hůř portugalsky a zcela základně čínsky. Cestuji pouze s příručním zavazadlem, dříve přes Couchsurfing, dnes přes Home Exchange. Se dvěma dětmi. Profesí jsem agilní koučka. Věnuji se také divadelní improvizaci.
Děkuji i za ostatní maminky za precizně popsanou osobní zkušenost Jak na to…